joi, 29 octombrie 2009

Verbul "a fi" poate fi si prietenul nostru

Cand scriem "fi" si cand scriem "fii"?
FI:
* Viitor: voi fi, vei fi,va fi, vom fi, veti fi, vor fi;
* viitor si constructiile compuse: o fi,sa fi fost,ar fi fost,va fi fost;
* conditional prezent: as fi, ai fi, ar fi, am fi, ati fi, ar fi;
* imperativ negativ: nu fi prost!
FII:
* viitor II: o sa fii;
* conjunctiv prez: sa fii;
* imperativ: fii destept!

Ce am aflat cu ocazia asta este ca in anul 1822, pe post de "eu sunt" forma folosita era "eu escu". Ca atare Georgescu = "eu sunt george", Popescu = "eu sunt popa", etc. Dintotdeauna am fost curioasa de ce "escu". Acum stiu.

Bonus:
* "fiii" este pluralul articulat al substantivului "fiu". Ex: Ei sunt fiii mei.
* "fii" este pluralul nearticulat. Ex: Eu am doi fii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu